Friday 15 May 2015

Sajak 24/4/15

Sebuah sajak yang ditulis sehari sebelum sambutan hari lahir ayahanda.

Oh papa!
Dulu aku benci!
Bergenang air mataku melihat engkau menusuk hati mamaku
Adakah engkau tak dengar aku luahkan semuanya pabila waktu senja tiba
Oh, aku lupa!
Cubit paha kanan, paha kiri sakit juga
Engkau tiada, engkau pergi, engkau tinggalkan kami tatkala
kami tenggelam dalam kegundahan!
Meranap mamaku bersayu
Terguris hatiku melihat mamaku macam tu
Tergamak engkau biar mamaku macam tu
Alangkah baiknya jika engkau minta ampun dengan mamaku

Namun begitu
Aku sedar
Hanya engkau yang aku dapat panggil ayah
Engkau yang mampu tetap membantuku
Emosiku yang sebelum ni berlingkar kini berpancar
Secocok dengan langit yang sekian lama menjadi biru
Akhirnya aku dapat keluh dengan lega
Kerna aku sedar engkau tak seperti ayah lain
Yang tak berhati perut kerna meninggalkan keluarga selama-lamanya
Yang sepatutnya dipandang hina kerna menjual anak
Yang lebih kejam kerna menggunakan keganasan atas isteri dan
Darah daging sendiri

Alhamdulilah
Terima kasih ayahanda
Engkau masih sanggup menanggung beban ni walaupun
sedikit sahaja jikalau mau bandingkan dengan bonda
Engkau masih berada di sini
Terima kasih ayahanda
Atas segalanya yang kau telah berikan

Sungguhpun aku tak maafkan
Bumi mana yang tiada hujan
Jadi, aku akan terima
Di sini
Inginku minta maaf jika pernah keterlaluan
Renunglah luar jendela
Dan perhatikan bintang itu

Selamat hari lahir, dady!

No comments:

Post a Comment